Welkom op de website van Museum Van Loon!

Deze website maakt gebruik van cookies.
Meer weten? Lees ons cookiebeleid.

Accepteer Nee, liever niet

Museum Van Loon

Tickets

Adolf Pirsch (1858-1929)

Oostenrijkse society portrettist

vrijdag, 4 februari 2022 - zondag, 10 april 2022

Adolf Pirsch (1858-1929)

Oostenrijkse society portrettist

Het zijn twee van de meest prominente portretten in huis: de portretten van Thora van Loon-Egidius en haar echtgenoot Willem Hendrik van Loon. In 1909 werden ze geschilderd door de, voor het grote publiek onbekende, Oostenrijkse society portrettist Adolf Pirsch (1858-1929). De portretten ademen een gevoel van decadentie die zo kenmerkend is voor de portretkunst van de belle époque. Een internationale air en allure, waar portrettisten als Philip de László, John Singer Sargent en Giovanni Boldini beroemd door werden. Hoewel Adolf Pirsch in veel van zijn portretten een zeer hoog niveau haalt, bleef een dergelijke sterrenstatus voor hem uit. Wie was deze Oostenrijkse portrettist? Hoe kwam hij in Nederland terecht en in welke context moeten zijn portretten worden geplaatst? Onder meer deze vragen zullen aan bod komen in de eerste monografische tentoonstelling in Nederland, gewijd aan Pirsch en zijn Nederlandse jaren.

 

Museum Van Loon is een van de weinige publieke collecties die werk van Pirsch laat zien; de meeste portretten bevinden zich in particuliere verzamelingen. Veel van de werken in de tentoonstelling verlaten dan ook voor het eerst hun huiskamers.

 

Adolf Pirsch werd geboren in Gradaz in Krain (tegenwoordig Slovenië) in het toenmalige Oostenrijk-Hongarije en volgde zijn opleiding tussen 1874-1879 aan de academie in Graz. Voor verdere studie bracht hij een periode door in Venetië, Florence en Rome. Als kunstenaar was hij achtereenvolgens actief in Graz, Wenen en Dresden. Hij verbleef 14 jaar in Engeland en vestigde zich na de Eerste Wereldoorlog voor een aantal jaar in Haarlem (1918-1928). Zijn beroemdste klanten waren Kaiser Franz Joseph I (Landhaus Graz) en Paus Leo XIII (Vaticaanse Musea). In Nederland bereikte Pirsch het hoogtepunt van zijn carrière en werd hij een favoriete portretschilder van de high society.

 

De opdrachten die aan Pirsch werden verstrekt, leverden portretten op die op zijn minst ook als herinnering en vastlegging bedoeld waren. De zitter was zich bewust van het feit dat er – via het schilderij – een herinnering werd gecreëerd. De tentoonstelling zal op dit punt een verdere brug slaan naar het bredere publiek, door in de tentoonstelling – op film – een aantal mensen te laten vertellen over portretten die zij in huis hebben, en welk bijzonder moment in hun leven dit vertegenwoordigt; welk verhaal erachter zit. We creëren immers allemaal onze herinneringen in (foto)portretten, ook als het niet op zulk groot formaat is als die van Pirsch!

 

De tentoonstelling en bijbehorende publicatie worden georganiseerd en geschreven met medewerking van portretspecialisten Rudi Ekkart en Claire van den Donk.