Museum Van Loon

Tickets

Marijn Bax: Mores

donderdag, 22 november 2018 - maandag, 14 januari 2019

Marijn Bax: Mores

In Mores onderzoekt Marijn Bax of – en zo ja, waar en waardoor – de grenzen tussen up- en downstairs in huize van Loon konden vervagen. Wat waren de plekken, wat waren de momenten, waarin grenzen werden opgeheven en er een tijdelijk neutraal gebied ontstond?

 

Thora van Loon-Egidius (1865-1945) trok de aandacht van kunstenaar Marijn Bax vanwege haar eerste positie als Mevrouw van dit huis. In de huidige maatschappij ervaart Bax dat deze functie weinig bestaansrecht meer heeft. Vrouwen doen het huishouden tussendoor, zijn bezig met de kinderen en hebben vaak ook een baan. Waarom hebben we afstand gedaan van ons huispersoneel? Of heeft het personeel enkel de privé zone van ons leven verlaten? Hoe zit het met de “up- en downstairs verhoudingen vandaag de dag?

Zowel hiërarchie als wederzijdse afhankelijkheid speelden een rol in de relatie tussen Thora en haar personeel. Achter de statige voordeuren aan de Keizersgracht balanceerde het huishoudelijk systeem op de geschreven en de ongeschreven regels – mores – waaraan zowel Thora als haar personeel zich moesten houden om het geheel soepel te laten draaien. Naast het gezinsleven van de Van Loons hielden zij ook een scala aan sociale en formele activiteiten draaiende, zoals diners en ontvangsten voor vooraanstaande gasten.

Thora van Loon-Egidius stond bekend als een strenge vrouw met een strakke klok. Het in stand houden van een balans, het opvolgen van ongeschreven regels en het bewaken van intimiteit waren belangrijke thema’s in haar leven, zowel als leidinggevende in haar eigen huishouden als in haar functie als dame du palais van H.M. Koninging Wilhelmina te Amsterdam.

 

Marijn Bax

Marijn Bax gebruikt in haar werk individuele verhalen om te reflecteren op een specifieke plaats en tijd. Vaak werk ze op locatie: de fysieke muren van zo’n plek zijn de kaders waarbinnen de mentale, emotionele en fysieke grenzen van en tussen de mens(en) worden onderzocht. De verhouding tussen de mens en (zijn of haar) ‘muren’ fascineert Bax; het is een verhouding die in elke tijd en op elke plaats weer anders uitvalt. Terugkerende thema’s in haar werk zijn waarheid, perceptie, ongrijpbaarheid, tijd en plaats, privé versus publiek, en herinnering.

Door in-situ werk te maken, benadrukt Bax de rol van plaats en ruimte in onze ervaringen. In een tijd waarin vrijwel elk beeld zich met een paar muisklikken in hoge resolutie tevoorschijn laat toveren, verzet ze zich tegen het onmiddellijke en het alomtegenwoordige, en benadrukt ze het lokale, het langzame, en het specifieke.