Welkom op de website van Museum Van Loon!

Accepteer Nee, liever niet

Museum Van Loon

De Gala-berline in Nederland

Publicatie De Gala-berline in Nederland

De Gala-berline in Nederland
Bestel item(s) à € 14,95

De bekendste gala-berline in Nederland is ongetwijfeld de Gouden Koets, die ieder jaar op Prinsjesdag wordt gebruikt. Minder dan een eeuw geleden reden er vele verschillende soorten rijtuigen rond. De gala-berline was bij uitstek het rijtuig voor staatsaangelegenheden en gala’s. Dit type rijtuig werd waarschijnlijk voor het eerst in Parijs gezien door Christiaan Huygens in 1667. Het zou gemaakt zijn voor een reis van Berlijn naar Parijs, vanwaar de naam berline. In de 18de eeuw raakte de berline ook in Nederland in de mode. Belangrijke families presenteerden zich in de openbare ruimte grotendeels doormiddel van het juiste type rijtuig in de laatste mode. In de 19de eeuw beschouwde men de berline als een van de oudst bekende rijtuigtypen, waardoor het de status kreeg van uiterst chique rijtuig dat men alleen gebruikte voor gala gelegenheden. Zo ontstond de benaming gala-berline.

In de eerste publicatie gewijd aan de gala-berline in Nederland wordt de geschiedenis verteld van dit bijzondere rijtuigtype van de 17de eeuw tot de dag van vandaag. Het werpt een blik op het ontstaan, het gebruik en de ontwikkeling van de gala-berline in Nederland.

64 pagina's met 49 afbeeldingen.