Welkom op de website van Museum Van Loon!

Accepteer Nee, liever niet

Museum Van Loon

Aanzienlijke portretten | Adolf Pirsch (1858-1929) in Nederland

Rudi Ekkart, Claire van den Donk

Aanzienlijke portretten | Adolf Pirsch (1858-1929) in Nederland
Bestel item(s) à € 19,50

In de jaren tussen 1908 en zijn dood in 1929 was de Oostenrijkse kunstenaar Adolf Pirsch een gevierd portrettist van de Nederlandse elite. Toch kreeg hij al tijdens zijn leven weinig warme bijval van de kunstkritiek en is zijn naam na zijn dood vrijwel geheel vergeten.

In deze eerste publicatie gewijd aan Adolf Pirsch schetsen Rudi Ekkart en Claire van den Donk een beeld van zijn actieve periode in Nederland en van het netwerk van adel en patriciaat waarvoor hij voornamelijk werkzaam was. Er wordt aandacht besteed aan de internationalisering van de Nederlandse portretkunst in vroege twintigste eeuw en aan het karakter en de ontwikkeling van de portretkunst van Pirsch.

De publicatie is onderdeel van de gelijknamige tentoonstelling Aanzienlijke portretten - Adolf Pirsch (1858-1929) in Nederland, die vanaf 8 april t/m 12 juni 2022 te zien is in Museum Van Loon.

Formaat: 21 x28 cm

Aantal pagina's: 80